Friday, July 10, 2009

DARI AKU, MAN RANI


SYJ DITUBUHKAN PADA TAHUN 1986 DIAMBIL SEMPENA NAMA PENGURUS KAMI PADA MASA ITU IAITU SYED YUSOF JAMALULAI.PERNAH MENYERTAI BEBERAPA SIRI KONSERT BATTLE OF THE BANDS YANG DIANJURKAN OLEH ALI BAKAR SERTA BEBERAPA SIRI KONSERT YANG LAIN SEKITAR TAHUN 80an.AKIBAT KONFLIK YANG MELANDA ANTARA PAK SYED DAN KAMI,LANTAS AKU MENGAMBIL KATA SEPAKAT UNTUK MENUKAR "SYJ" KEPADA "SOFEA" SEMPENA NAMA "JULIE SOFEA" (salah satu peminat setia aku.)DAN LAHIRLAH ALBUM KEMBALI PADA 1977 PENUKARAN ANGGOTA ASAL KUMPULAN INI BERLAKU ANTARA EDUAT(drum) BERSAMA RAJA NAHAR. MEMUATKAN BEBERAPA LAGU YANG HAMPIR KESEMUANYA AKU DAN AMIR YANG HASILKAN SERTA ANGGOTA2 SOFEA YANG LAIN.KAMI MULA MEGORAK LANGKAH UNTUK ALBUM KEDUA PABILA PENGHIJRAHAN KAMI KE KUALA LUMPUR MEMBUAHKAN HASIL DAN TERHASILNYA ALBUM"ANAK LIAR" PADA TAHUN 1988.ALBUM ANAK LIAR ADALAH ALBUM TERBAIK YANG PERNAH KAMI HASILKAN KERANA MENGGUNAKAN TEKNIK YANG "CANGGIH" SISTEM BUNYI YANG TERANG DAN JELAS.SEKALI LAGI BERLAKU PENUKARAN ANGGOTA IAITU ZAM(gitar) DIGANTIKAN DENGAN FANCY MANAKALA DRUM MASIH LAGI NAHAR. DALAM COVER ANAK LIAR, UJANG TELAH DIPANGGIL UNTUK SESI FOTOGRAFI KERANA NAHAR HILANG ENTAH KEMANA.ALBUM INI MERAIH CAKERA EMAS(gold disc) APABILA TERJUAL LEBIH 25,000 UNIT.KETIKA SOFEA DI KEMUNCAK,PERUBAHAN BERLAKU APABILA TERHASILNYA ALBUM KETIGA IATU "BONEKA PENTAS" KERANA KONSEP SOFEA TELAH BERTUKAR KEPADA ALA MAFIA.DEK KERANA ARUS PERUBAHAN MASA.ALBUM TERSEBUT KURANG HASIL JUALAN MENYEBABKAN AMIR PUTUS HARAPAN UNTUK BERKARYA LANTAS MENINGGALKAN SOFEA.PADA TAHUN 1990 SEKALI LAGI LAHIRNYA ALBUM SOFEA BERTAJUK "MIMPI DAN AIR MATA" SEKALI LAGI BERLAKU PENUKARAN ANGGOTA IAITU ANTANKA SERTA ZAN(ALLANG).DAN ALBUM TERSEBUT KURANG SAMBUTAN LANTAS KAMI MENGAMBIL KATA SEPAKAT MEMBUBARKAN SOFEA.SEHINGGA PADA TAHUN 2008 TERBITNYA SYJ08 YANG MANA DITERAJUI OLEH ALLANG(ZAN)(SYJ 90).DAN BERTAHAN SELAMA BEBERAPA BULAN SAJA.SEHINGGA SEKARANG AKU DAH MALAS NAK BERKARYA..AKU KESAL SESETENGAH PIHAK AMBIL LAGU2 AKU,TERBITKAN CD ,APA SEMUA AKU KAT SINI SATU APA PUN TAK DAPAT.BUKAN NAK DUIT KE APA.TAPI SEKURANG2NYA BAGITAU LA KE APA.NI MAIN CANTAS JA.PIHAK HIBURAN LANGSUNG LUPAKAN KAMI YANG PERNAH MENAIKKAN INDUSTRI MUZIK ROCK TANAH AIR SATU KETIKA DULU.AKU KESAL DENGAN APA YANG BERLAKU SEKARANG.SEKARANG NI AKU ADA LAGI DI IPOH.KENA KERJA SNDRI UNTUK CARI MAKAN.KALU JUMPA .JANGAN TAK PERCAYA AKU ADALAH MAN RANI SYJ@SOFEA.

42 comments:

  1. salam,klu bleh bila turun ipoh sy nk jmp abg man bleh ka??sy peminat setia syj/sofea sjk dr zmn sek d penang dulu..semua album sy beli original ooo...blh bg no hp ka??

    ReplyDelete
  2. lagu-lagu syj/sofea yg paling saya minat:
    1.hati syaitan(kira heavy gak)
    2.orang timur(lagu wajib tauuu..)
    3.hujan (x brp ingat tp bass dia best)
    4.kembali
    5.anak liar
    6.titik-titik noda
    7.gadis
    8.sisa-sisa hidup
    9.bunga padang pasir
    10.suratan perpisahan
    11.boneka pentas
    12.syurga di hujung jarum
    11.penggoda (rock n roll)

    album boneka pentas sy x brp ingat lagu2 dlm tu sbb membe pinjam buat harta..whatever, semoga original line-up sofea/syj sukses di dunia dan akhirat..wassalam...

    ReplyDelete
  3. sy mula minat ngan kmpulan sofea sjk terjumpa kaset sofea yg ori dlm stor rmh sya..sejak first dgr,sy terus jatuh cinta ngan kmpulan sofea..wlaupun sya x dilahirkn pd zaman itu,tp hnya sofea dlm hati sya..sy hrp man rani dan anggota lain dpt comeback semula..sya mohon..
    anggaplh sya peminat setia yg misteri..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika minat esok dtg sungai siput kat sekolah stmaa. Man Rani dtg. 17/2/18

      Delete
  4. sofea/sYj86 xkn pudar dtlan zaman... ttap hidop ddlam jiwa ...

    ReplyDelete
  5. SYJ-SOFEA RE-UNION SHOW !!! (ORIGINAL LINE-UP: AMIR, MAN RANI, ZAM)
    1/5/2011 - ONE CAFE, JLN. TUANKU ABD. RAHMAN, KL
    (SILA RUJUK FACEBOOK SIL-KHANNAZ FOR FLYER) - betul ke bang?

    ReplyDelete
  6. 1 mei betul ke bang???klu btul2 punya syj/sofea punya ori line up sy pun tringin pegi..x ori pun klu ada fancy(gitar) or ujang (drum) pun bleh layan laa..

    ReplyDelete
  7. Hidup SYJ!!! Band2 sekarang tak bole nak lawan cara permainan syj yg kreatif dan teknikal (sampai sekarang saya x dpt tiru goreng gitar style mcm zam..)..tapi nak buat macam mana, arus '(ko)rock komersial' yg bunuh bakat2 band macam syj/sofea nie..

    ReplyDelete
  8. http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/551303_507191945985988_2019682375_n.jpg

    ReplyDelete
  9. walaupon sy dlahirkan tahun 1994 tp sy skew gler at kumpulan sofea coz dr kecik ari2 nyanyi lagu bunga padang pasir bb dr msew kcik abah ad bli cd sofea..lagu tu dok hafal..bez

    ReplyDelete
  10. bile lagi sofea nak buat konsert..
    nak pegi jgak tgok sofea wat persembahan..
    mesti gempak n ramai pminat..sy ske tgok man rani msew muda..ensem..hehehehe

    ReplyDelete
  11. maknenye arwah chu eduat keluar syj lepas tukar name sofea la ye?

    tetibe baru nak kaji sejarah family

    ReplyDelete
  12. zam s.y.j ade ngan aku skang ni..
    kitorang lepak kt K.L area menara A.I.A..
    senang2 dtg la sini man..

    ReplyDelete
  13. aku memang minang giler dgn syj sejak aku berumur 14 tahun (1988) sejak album syj "kembali" lepas tu aku cari semua album syj botb 1 dan botb 2, setiap kali syj/sofea keluar album baru, aku wajib beli... lps tamat sekolah (1991) aku simpan rambut pnjg mcm abg man rani, dressing pun mcm abg man rani, mmg abg man rani idola aku..aku buat band sendiri, tapi aku main lead gitar.. kami kerap main lagu2 syj...kerana minat abg man rani dan syj masa tu, saper2 kutuk band pujaan aku tumbok muka diorang... itu zaman aku budak2....sampai skrg aku masih dgr dan layan muzik dan lagu2 syj.. masih jamming lagu2 syj/sofea...dah lebih 20 tahun ..bila dgr syj/sofea dah comeback..mmg best sgt....teringin nk jumpa dan sembang2 dgn abg man rani...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Taun 91 abis sek ke..sy 91 baru drjah 5..😅..tp sy still suka sgt gp ni..n hormat semua ahlinya..terutama abg man rani..dia nmpak biasa..tp dia..sperti ada aura tsendiri..n kalau xde dia..syjsofea mcm xbnafas..tahniah masih kekal minat diaorg abg..28 ogos 2016 ni ada konsert diaorg..jgn lupa pergi...😉

      Delete
  14. hnsem la muka abg man masa nyanyi lgu bunga padang pasir...hehe..

    ReplyDelete
  15. aku main lagu sofea je kat gerai cendol aku. aku tanak org lupe sofea. bagi aku sofea adelah beauty band kat malaysia. sampaikan aku namekan baby aku nadia sofea sebab itu beauty song bg aku . anak2 aku sume hafal lagu sofea terutama lagu sofea.

    ReplyDelete
  16. bassist terbaik malaysia
    vokal mantap lagu bungaku kerinduan dan suratan perpisahan..
    terbaik abg man rani

    ReplyDelete
  17. as,skum....sy perminat syj/sofea,bila nk kuar album bru cnth album syj 5album dn sofea 1album,bia nk buat konsert diperak,selalu xdpt info,macam mane nk dpt kn info tentg sofea/syj???dn sy ingin bergarbo dgn kmpln syj/sofea xpi smpi skrg msh blum dpt brgmbo ag

    ReplyDelete
  18. Salam man rani...sy peminat man rani syj dan sofea..sy cadangkan man rani buat lagu single... seperti ramai bdk2 yg buat single kat youtube., sekiranye bdk2 mude pun bole buat ape lg man rani yg otai kan... agar terubat rindu peminat2 manrani syj dan sofea...insyaAllah man rani syj dan sofea xkan terkubur... kami nantikan kemunculan man rani....

    ReplyDelete
  19. Bungaku kerinduan..kenangan sgt

    ReplyDelete
  20. Bungaku kerinduan..kenangan sgt

    ReplyDelete
  21. Bila nak buat concert abg man rani?

    ReplyDelete
  22. abg man rani , nnti mai la bt show dkt pesta penang saya dan mak saya peminat abg .

    ReplyDelete
  23. Salam..abg Man Rani..skrg aktif lagi ke menyanyi atau dah dah tingalkan terus bidang ni...

    ReplyDelete
  24. Masa berlalu terlalu pantas dan meninggalkan kenangan yang lepas. Yang hadir hanyalah sisa kelmarin.(Apa yang aku merepek tah la, rasa sayu,sedih, takut entah bermacam lagi bila mengenangkan zaman rock, banyak betul kenangan aku di waktu zaman tu)

    ReplyDelete
  25. As'skum....betul ke sofea dah xad ag dlm dunia rock hiburan....kami rindukan suara amir dn man rani suara dn bass...kluarkan album sofea...kami harapkan

    ReplyDelete
  26. Untuk pengatahuan bang man Rani arwah Ujang telah meninggal dunia.....apa pun kenangan bersama beliau time kat kampung(Bagan dato)Akan sentiasa sy simpan....lagu pertama Dan ketukan drum pertama Yang arwah ajar ialah "Bunga pandang pasir"...arwah sempat mendendangkan lagu tersebut buat Kali terakhir Di Majlis persandingan adik sedara saya(anak buah dia) Di puchong permai...

    ReplyDelete
  27. Kemana sofea pergi,terus menyepi dlm arena seni rock tanah air kita,terus kn perjuangan seni kami amat merindui kumpulan sofea,,,amir raja nahar man rani zam fancy shah dn lain2 ag tu

    ReplyDelete
  28. Salam... Sofea @ man rani.... Nk sgt jmpa line up asal..

    ReplyDelete
  29. salam jumaat...ini baru lh band padu...bungaku kerinduan tembus jantung weiiiii....

    ReplyDelete
  30. SYJ @ SOFEA salah satu band legend walaupun hayat tak panjang. Bunga Padang Pasir dan Orang Timur lagu favourite gua.

    ReplyDelete
  31. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  32. sy minat dgn lagu abg,bunga padang pasir.merdu suara mgimbau kenangan btoi..

    ReplyDelete
  33. Mcmmana sy boleh hubungi abg Manrani utk memberi sumbangan

    ReplyDelete
  34. Kumpulan Sofea dengan nama yang lembut tapi lagu-lagu memang rock kapak. Terbaik. Gambor kumpulan Sofea ni jadi cover satu buku terbitan PORT Ipoh iaitu Rock.

    ReplyDelete
  35. Boleh tengok Channel Youtube Fancy Sofea. Ada interview dengan Man Rani dan Amir. Fancy memang mengharapkan satu gabongan kembali ahli-ahli asal: Nahar, Amir, Man Rani dan Fancy (Ramlie Adnan) pada suatu masa nanti. InsyaAllah.

    ReplyDelete
  36. Artis dulu saya rasa banyak kena kelepet dgn syarikat rakaman.. satu Malaysia beli album cuma dapat gold disc saja. Byk kedai kaset jual kaset original dgn harga lebih murah, mgkin copy ori atau original yang underground entahlah zaman tu sistem jualan sangat lemah dan boleh dimanipulasi, belum kira kaset cetak rompak yg terang-terangan lagi.. sungguh perit bagi artis untuk terus berkarya.

    ReplyDelete